Har du styr på dine leads? Læs om to af udstillernes strategier
Hvordan har du og din virksomhed sørget for, at I kunne skabe nye forbindelser og samle leads ind på NutriFair? Her giver vi jer inspiration til, hvordan I kan forbedre jeres indsamling af leads samt, hvordan I kan bruge de leads, som I har indsamlet, i fremtiden.
En god messe begynder allerede med en god forberedelse. Det kan de skrive under på hos Jorenku. For dem blev Kick-off-arrangementet før NutriFair en øjenåbner for, hvordan de skulle gå i krig med deres forberedelse frem mod NutriFair 2024.
Jamil Kure Al-Shiekhly, der er medejer og salgschef hos Jorenku, fortæller, at øjenåbneren fik dem til at skifte strategi forud for og under NutriFair.
”Vi har normalt været meget afventende i forhold til messen, men i år valgte vi en anden og mere opsøgende tilgang, efter at vi havde været til kick-off eventet. Vi har f.eks. sendt invitationer ud til forhandlere og slutbrugere inden messen for at invitere dem til en præsentation af vores produkter.”
Hos European Protein har de også gjort meget ud af forberedelsen forinden messen. De har sendt invitationer ud til nuværende og potentielle kunder via e-mail, og sælgerne har på forhånd inviteret relevante og potentielle kunder til at besøge deres stand på NutriFair. På Facebook og Instagram har virksomheden annonceret for messen i ugerne op til Nutrifair.
Marketingansvarlig hos proteinproducenten European Protein Maria Almind fortæller, at deres konkurrence om at vinde en rejse til Færøerne har vakt stor interesse både før, under og nu også efter NutriFair.
”Vi har gjort meget for at reklamere for vores deltagelse på NutriFair forud for messen. Vi har reklameret for vores forsøgsresultater og vores konkurrence samt vist bruger cases. Derudover har vi haft fat i Landbrugsavisen, Effektivt Landbrug og HYO forud for messen og fået bragt historier om forsøgsresultaterne, cases og om konkurrencen. Vi fortsætter også med at reklamere for vores konkurrence her efter NutriFair for at få de sidste leads med, der var forhindrede i at deltage.”
Noget for noget og mere for mere
Jamil Kure Al-Shiekhly fortæller desuden, at Jorenku har opbygget en tretrinsraket af lead-indsamling til at samle leads ind på NutriFair. Strategien var, at jo mere information, de besøgende på NutriFair var villige til at dele, jo større præmier kunne de vinde.
”Det har været en gulerod for at få folk til at komme på messen, samt få folk til at involvere sig i vores stand på messen. Vi havde den tanke, at jo flere krav, vi stiller til deltagerne, jo større skal præmien være.”
Og strategien har vist sig at fungere for Jorenku, der har fået hele 125 nye leads fordelt på deres initiativer, der bl.a. inkluderede gratis øl og en konkurrence om at vinde en pølsevogn.
Hos European Protein har man fået cirka 40 nye leads med hjem fra messen. Og det er Maria Almind godt tilfreds med. Især kvaliteten af de leads, de har fået med hjem, har været opløftende.
”Vi har i forbindelse med vores konkurrence fået mange nye leads med hjem. Men vi har også fået leads ud over, der kommer, fordi de har hørt om produkterne forud for messen. Vi har både haft besøg af kendte kunder og potentielle kunder. Alt i alt er vi meget tilfreds med kvaliteten af de leads, vi har fået.”
Hvordan forvalter du dine leads?
Hos Jorenku er de meget opmærksomme på, at timingen i forhold til at følge op på leads skal være rigtig. Jamil Kure Al-Shiekhly fortæller, at de har en strategi om, at der helst ikke skal gå mere end 48 timer, før de har kontaktet de nye leads.
Desuden bliver de nye leads inkluderet i Jorenkus nyhedsbrevs-loop, og på den måde kan Jorenku sørge for, at kendskabet til nye produkter kan plantes direkte hos de interesserede modtagere.
”Hvis kunderne ikke har så stort kendskab til vores produkter, vil vi introducere dem til flere af vores produkter. Det handler meget om at udvide kendskabet til vores produkter og forhandlernetværk.”
European Protein har valgt en lidt anderledes strategi. De kontakter kunderne direkte efter messen, fortæller Maria Almind.
”De leads, vi har indsamlet er allerede højt kvalificerede og varme. Det betyder, at sælgerne går i gang med at kontakte leads med det samme, så vi kan få et møde i bogen eller sende et tilbud. Kunder, der har tilmeldt sig konkurrencen og givet tilladelse, bliver samtidig indlemmet i et ’nuturing loop’, og hvis de ikke er helt varme nok til at købe nu her, bearbejder vi leadet med godt indhold og venter med at kontakte dem igen til vores systemer fortæller os, at leadet udviser købssignaler.”
3 hurtige til dig, der skal forvalte dine leads
1) Forberedelse er alfa og omega.
2) Du skal tilpasse dine metoder efter dit produkt, samt hvad du forventer af de besøgende.
3) Husk at følge op på dine leads efter messen.
Du kan læse om flere gode råd til, hvordan du planlægger din messedeltagelse her.