Kom godt i gang med planlægningen af din messedeltagelse 

Jakob Dyrbye, direktør i Faust Dyrbye og The Trade Show Academy, kommer med gode råd til din messeplanlægning. Jakob har specialiseret sig i at hjælpe virksomheder med at optimere udbyttet, når de deltager på messer.

Gør du også som de fleste? Måske genkender du så disse svar:

1. Hvorfor kommer I på messen? – svar: ”Fordi vi plejer”
2. Hvordan gik det? – svar: ”Vi synes, det gik godt”
3. Hvor mange kom der? – svar: ”Mange”

Men hvad med at sætte rigtige mål op?

I kæmper om kundens tid – derfor gælder det om at skille sig ud fra de andre. Det kræver forberedelse. Det vil vi gerne hjælpe jer med. Derfor havde vi blandt andet besøg af Jacob Dyrbye fra Faust Dyrbye og The Trade Show Academy til vores kickoff og netværksmøde som delte sine værdifulde tips med os. Vi har samlet nogle af dem nedenfor.

1. Sæt mål, og skab værdi for din messedeltagelse

Planlægningen af din messedeltagelse er afgørende for succesen. Ifølge Jakob Dyrbye er det vigtigt at sætte klare mål og fokusere på værdiskabelse. Definér nøje, hvad du ønsker at opnå på messen, hvilke målgrupper du vil tiltrække, og hvordan vil du skabe værdi for dem? Ved at sætte de rigtige mål kan du målrette din indsats og evaluere dine resultater efter messen.

2. Skab stærke relationer og en mindeværdig oplevelse på din messestand

En af nøglerne til en succesfuld messedeltagelse er at skabe stærke relationer med de rigtige mennesker. Identificér nøje, hvilke besøgende du ønsker at tiltrække, og tilpas din stand og præsentation, så de føler sig tiltalt og engagerede. Giv dem en følelse af, at du kender deres behov og skab en varm atmosfære på din stand. Husk at gæsterne husker den dårligste, den bedste og den sidste oplevelse, så gør din sidste oplevelse med dem mindeværdig. Kortlæg jeres kunders kunderejse – tænk over, hvordan de er kommer herhen – giv dem en god oplevelse, når de er der, og tag fat i dem, når de kommer hjem. Hvis en gæst kører langvejs, så har de en forventning til oplevelsen, sørg for de ikke blive skuffede.

3. Effektiv håndtering af leads og optimal kommunikation på din messestand

Leads er afgørende for at få mest ud af din messedeltagelse. Indsaml og kvalificér leads under messen, og sørg for at følge op indenfor de første tre dage. Udnyt de indsamlede oplysninger til at skabe varige forbindelser og potentielle kunder.

4. Test om jeres budskaber går klart igennem.

En vellykket kommunikation er vigtig på din messestand. Skab et klart og letforståeligt budskab, der viser, hvem I er, og hvad I kan tilbyde. Sørg for, at jeres virksomhed fremstår som en troværdig og attraktiv samarbejdspartner. Afprøv om det virker ved 3-sekunderstesten, mormortesten og spejltesten. Se f.eks. om jeres budskab kan afkodes på 3 sekunder. Med Mormortesten skal I sørge for, at man kan se jer på lang afstand. Lav et show. Fortæl, hvad I har, og hvad I kan. Sørg for at det er rammende, så jeres besøgende bagefter kan ringe til sin mormor og fortælle det videre. Spejltesten handler om, at I sørger for, at jeres kunder kan spejle sig i jer, det øger lysten og engagementet til at indgå et samarbejde med jer.

5. Adfærd på standen og skuespil som værktøj

En vellykket messedeltagelse kræver fokus på adfærd på standen. Sørg for, at dine gæster føler sig velkomne, værdsatte og behandlet som mennesker. Udpeg de medarbejdere i din personalegruppe, der er gode til at repræsentere din virksomhed og skabe en varm atmosfære. Forbered dig og dit personale som skuespillere, så I kan gøre et godt indtryk på de besøgende. Vær autentisk, engageret og vis interesse for besøgendes behov. Ved at levere en personlig og værdifuld oplevelse kan du styrke relationerne og skabe positive minder.

6.       Planlægning af et attraktivt og engagerende messeprogram

Et attraktivt og engagerende messeprogram kan være med til at tiltrække besøgende til din stand. Planlæg spændende og informative præsentationer, workshops eller produktlanceringer, der er relevante for din målgruppe. Inviter interessante talere eller eksperter indenfor dit felt for at tilføje værdi og tiltrække opmærksomhed. Tænk også på at arrangere konkurrencer, giveaways eller demonstrationsaktiviteter, der skaber interesse og interaktion på din messestand. Et godt planlagt messeprogram kan hjælpe med at skabe en positiv oplevelse for besøgende og øge sandsynligheden for at opnå dine mål.

7. Logistik og standdesign for en vellykket messedeltagelse

Skab en indbydende og funktionel messestand. Tænk over, hvordan du kan indrette den, så den tiltrækker og appellerer til dine ønskede kunder. Opdel standen i zoner, der imødekommer forskellige målgrupper og behov. Tiltræk de rigtige gæster med messezoner. Det kan være en velkomstzone, produktzone, en digitalzone, en socialzone. Husk at din messe skal ikke kunne alt til alle, men det rigtige for de rigtige.

8. Evaluering af messedeltagelse og kontinuerlig forbedring

Evaluering er en vigtig del af messedeltagelsen. Efter messen bør du analysere dine resultater og vurdere, om du har opnået dine mål. Undersøg de indsamlede data om leads, salg og besøgendes feedback. Identificér styrker og svagheder og brug disse oplysninger til at forbedre din fremtidige messedeltagelse. Evaluering og læring er afgørende for at optimere din indsats og opnå bedre resultater i fremtiden.

Husk, at der ikke findes en perfekt stand, det er oplevelsen, der skal være centrummet. Jeres stand er vigtig, men jeres interaktion med gæsterne er endnu vigtigere.

Hvis du ønsker at få flere gode råd til din messeoplevelse, tilbyder vi en 1 til 1 sparring med Jakob Dyrbye i vores Premiumpakke.

Vi glæder os til at byde dig velkommen til en fantastisk NutriFair d. 17.-18. januar 2024!