NutriFair opstod, fordi der manglede en messe, hvor der var plads til at gå i dybden med fagligheden inden for husdyrbranchen. Nu, ti år senere, har messen NutriFair vokset sig til den primære messe for faglighed, inspiration og netværk i branchen.

Knud-Erik Jensen er en af de tre aktører, der fik ideen til NutriFair for 11 år siden. Knud-Erik er administrerende direktør i Mosegaarden A/S og savnede en faglig og specialiseret messe for husdyrproducenter, der blev afholdt hvert år. Derudover har han været en del af NutriFairs faglige komité indtil for tre år siden, hvor han trådte tilbage for at give plads til nye kræfter.


Hvordan startede ideen om NutriFair?

Min kollega, Johnni fra Jorenku, og jeg, for nu 11 år siden, gik på en messe i Hannover og snakkede om det irriterende aspekt ved kun at have en landbrugsmesse hvert andet år, når virksomheder som os sælger foder-og inventarløsninger året rundt. To år er lang tid at vente på at møde sine kunder, og samtidig drukner små virksomheder som os på de store landbrugsmesser.

Så på messen i Hannover mødte vi tilfældigvis Flemming Lauritzen, direktør i firmaet NutriDoc. Efter en god snak mellem os tre, kontaktede Flemming MesseC, i første omgang anonymt, om muligheden for at afholde en messe for husdyrproducenter i Fredericia.


Sådan startede NutriFair.

Grete Højgaard er administrerende direktør i Messe C der faciliterer afholdelsen af NutriFair, blev for 11 år siden kontaktet af et konsulentbureau, der var hyret ind for at undersøge muligheden for en messe for husdyrproducenter i Fredericia. Det blev tidspunktet, hvor Messe C første gang blev introduceret for NutriFair.

Jeg kan huske, at vi var ekstremt imponeret over alt det arbejde, passion og dokumentation de viste fra begyndelsen. Det var en gruppe virksomheder, der virkelig havde lavet deres hjemmearbejde godt, og det er ikke noget, vi møder så tit.

Forarbejdet og dokumentationen var gennemarbejdet, og de vidste, hvad de ville have, samt ønskede en specialiseret messe på lige præcis dette tidspunkt i januar, hvor fokus skulle være på tillid og fælles løsninger. Det passede meget godt ind i vores vision for Messe C – nærhed og ordentlighed.


Knud Erik, hvordan har messen udviklet sig siden begyndelsen?

NutriFair er udelukkende ment som et besøgsvindue for den professionelle landmand. Det har altid været tanken bag. Derfor er det dejligt at se, at det netop er de virksomheder og landmænd, NutriFair tiltrækker. NutriFair har aldrig været tiltænkt at skulle blive en stor messe. Det har altid været meningen, at det specialiserede og faglige skulle være i fokus på messen.

Derfor satte vi også nogle regler op ved etableringen af NutriFair. Blandt andet skulle det være gratis at besøge messen som gæst. Som gæst skal man opgive navn og bedrift på et navneskilt for at styrke netværket på messen. Derudover er der en begrænsning på arealstørrelse af messestandene, så der er plads til alle typer virksomheder i messeplanen.

Det har været en fantastisk rejse, og MesseC har været rigtig gode til at imødekomme de ideer, vi er kommet med i løbet af årene. Det var også derfor der hurtigt blev etableret en komité, der repræsenterer hele branchen, så NutriFair favner alle interessenter.

Og så handler det ikke kun om udstillingen længere. Nu er der også etableret et konferenceprogram, hvor besøgende kan få faglig inspiration. Vores besøgende kræver mere af messen, end da den startede, og det er dejligt, at den udvikler sig i takt med, at landbruget udvikler sig.


Grete, hvordan ser du udviklingen fra begyndelsen til nu?

Vi kom rigtig godt fra start med at være den lille, faglige og specialiserede messe, som havde været tiltænkt fra begyndelsen. Det vi aldrig kunne have forberedt os på var, at stemningen på messen altid har været så god, hvor netværket og gensynsglæden er blevet en stor del af vores DNA.

Vi er vokset til at blive en flot og professionel messe med indbydende stande, men stemningen har altid været den samme uformelle stemning, hvor man sjældent ser en stand, hvor der sidder en og kigger på sin telefon eller computer. Alle er simpelthen til stede på messen for at møde kunder, kolleger og venner, fordi det er her, man møder hinanden.

Det har aldrig været et mål at have kæmpe imponerende besøgstal, men målet har i stedet været at have de mest dedikerede og rigtige besøgende. Det har vist sig at ramme endnu mere præcist, end vi havde turde håbe på fra begyndelsen.

Og en væsentlig succes for vores messe er konferencerne og foreningsmøderne, der bliver afholdt på NutriFair. Landsforeningen for Danske Mælkeproducenter, Danske Svineproducenter og Bæredygtigt Landbrugs opbakning gennem deres foreningsarbejde på messen er med til at holde fagligheden i højsædet. Jeg ser det som, at alle der kommer på NutriFair bliver klogere på den ene eller anden måde.


Hvordan ser I fremtiden for NutriFair?

Grete
NutriFair kommer ikke til at være et udstillingsvindue udadtil. Vi har højt fokus på faglighed og inspiration. Jeg tror på, at det er den type messe, man vil se mere af i fremtiden. Samfundet består jo også af flere butikker, der har forskelligt udvalg.

Knud-Erik: Jeg håber, at NutriFair bliver afholdt hvert år. Det var hele ideen ved at etablere NutriFair i sin tid – at give den professionelle landmand en messe med mulighed for at besøge leverandører, udvide netværket og få inspiration til sin produktion.