Årets NutriFair har budt på gensynsglæde, netværk, høj faglighed og mange nye produkter til husdyrproduktionen og planteavlen. Samtidig har en nødsaget maj-termin understreget, at messen hører hjemme i uge 3. Messen trak 3012 besøgende.

NutriFair lakker mod enden, og årets messe kan ikke skrive det samme besøgstal, som deres faste januar-termin byder på. Blandt gangene er der dog fortsat glæde af mærke. Det er første gang siden januar 2020, at branchen er samlet i Messe C i Fredericia.

Blandt årets 252 udstillere er Rotor, der er specialister i foderanlæg og ventilation til stalde. De har mærket, at der har været færre besøgende end de flotte besøgstal, som messen normalt byder på, men melder fortsat om to gode dag med masser af netværk, og har allerede meldt deres retur til NutriFair i januar 2023.

”Det har været lidt sløjt i år - vi ved jo, hvordan det plejer at være i uge tre. Jeg tror det skyldes, at tidspunktet for messen falder oven i, at landmanden har travlt i marken. Til gengæld har det betydet, at vi har haft god tid til at netværke med både samarbejdspartnere og konkurrenter, og det har også en stor værdi for os,” lyder det fra Karsten Thingskov Nygaard, salgskonsulent hos Rotor, og tilføjer:

”NutriFair er en messe med høj faglighed og tid til at netværke, og det er dét, der gør det til en god messe. Vi har været her næsten alle årene, og vi har netop været oppe forbi arrangørkontoret for at høre, om vi kan genbestille til næste år.”

Et længe ventet NutriFair
Projektleder for NutriFair, Ida Brøgger Hahn, har sammen med resten af NutriFair-teamet arbejdet på højtryk den sidste lange periode for endelig at gennemføre den specialiserede husdyrsproduktionsmesse, og tilbringe to gode dage sammen med dygtige fagfolk til NutriFair.

”Det har været en stor forløsning endeligt at kunne afvikle NutriFair. Det er noget vi har ventet længe på! Det er ikke nogen hemmelighed, at vi ikke har været så mange besøgende, som vi plejer, og mit bud er, at det skyldes, at vi har været nødt til at rykke messen til en maj-termin, samt det gode vejr,” fortæller Ida Brøgger Hahn, og fortsætter:

”Vi kan dog høre fra vores udstillere, at det fortsat er beslutningstagere, der har lagt vejen forbi deres stande, hvilket jeg er glad for at høre, da det understreger kvaliteten af NutriFair. Og så er det bare utroligt dejligt at have branchen samlet igen og mærke, at der på trods af det færre antal besøgende er god stemning i hallerne.”

Maj-terminen har også bragt fordele med sig. Blandt andet har det for SAC Milking betydet, at de har kunne nå at have deres nyeste malkerobot med på messen. Claus Brinks, Business Unit Manager for SAC fortæller:

Vi introducerede vores malkerobot, Gemini, i Danmark den 1. marts, og umiddelbart efterfølgende solgte vi den første i Danmark. Så derfor slog vi til, da NutriFair i år lå i maj måned. Vi er rigtig glade for, at NutriFair er fokuseret og koncentreret, både fysisk over et mindre område, men også fagligt, og derfor giver det mening, at vi fra SAC er til stede,” lyder det fra Claus Brinks, der tilføjer:

”Oftest er det vores forhandlere, som er ude med vores produkter, men fordi NutriFair netop er messe, der samler folk fra hele landet, er vi her også. Desuden så formår NutriFair både at samle små og store virksomheder, fordi standene har en rimelig økonomi.  Så det er givet, at vi kommer igen til januar.”

Et lykkehjul, der skabte stor opmærksomhed

Rundt i hallerne har det i år været tydeligt, at udstillerne har længes efter igen at være samlet. Mange af standenes opbygningen og udsmykning har fået et ekstra nøk opad. Hos den digitale handelsplatform Maykers har der til stor begejstring været et lykkehjul på standen, hvor de besøgende har kunne vinde præmier.

”Det er dejligt at være i gang igen efter to års pause fra messer. Samtidig har pausen haft stor betydning for os, fordi sidst vi var på NutriFair, var vi helt nye på markedet. Denne gang er vi vokset og blevet taget godt imod af de besøgende på NutriFair,” lyder det fra Jesper Knudsen, landchef for Maykers i Danmark.

”Vores aktiviteter på standen, og vores store lykkehjul med præmier har betydet, at vi er kommet i snak med mange landmænd på trods af et mindre fremmøde i år end tidligere. Vi kan virkelig godt forstå at en messe i maj ikke er optimal for mange, men fordi vi har to hatte på – en platform, hvor leverandører kan forhandle, og landmænd kan klare indkøb, - så har vi haft gode snakke med begge grupper i løbet af de to dage. Det er vi meget tilfredse med!”

NutriFair er klar igen allerede til januar, hvor messen er tilbage til sin vante termin i uge 3.