NutriFair sætter fokus på en datadrevet tilgang til messedeltagelse

NutriFair har netop afholdt kickoff for deres udstillere, hvor hovedtemaet var, hvordan man kan opsamle, validere og anvende data for at optimere sin messedeltagelse. Blandt dagens talere var Maria Aagaard, marketing specialist hos det globale teknologiselskab ABB, og NutriFairs projektleder, Ida Brøgger Hahn. 

”Der er data på hver kvadratmeter af din messestand,” lød budskabet fra NutriFairs projektleder Ida Brøgger Hahn, der gennem sit oplæg satte fokus på, hvorfor data er vigtig, og hvordan det kan bruges effektivt.

”Der kan være meget at vinde ved at skifte fra en mavefornemmelse-tilgang til en datadrevet tilgang til messer. I stedet for at træffe beslutninger baseret på rutiner eller intuition kan virksomheder drage fordel af en dataorienteret tilgang og se på data så som hvor mange, hvem og hvad.”

”Det kan lyde som meget ekstraarbejde, men kan gøres helt simpelt ved bare at tælle, hvor mange, der kommer på ens stand, hvor de kommer fra, samt f.eks. hvordan de har hørt om jer. Find ud af, hvilken data, der er relevant for jeres virksomhed, og brug efterfølgende jeres data til at sætte klare definerede mål for jeres messedeltagelse fremover,” opfordrede NutriFairs projektleder.

”Hvis virksomhederne har data at træffe beslutninger ud fra, kan de udvikle deres deltagelse baseret på fakta frem for fornemmelser,” understreger Ida Brøgger Hahn. Hun slutter af med at påpege vigtigheden af at sikre, at der er nogen i virksomheden, der tager ejerskab af dataene efter messen og sikrer, at den bliver anvendt.

Sæt mål for messen

Maria Aagaard rådede udstillerne til at begynde messeplanlægningen med at træde et stort skridt tilbage og definere klare mål og strategier, før man går i gang med standdesign og produktvalg.

"Hos ABB indleder vi diskussioner om mål og strategier i vores styregruppe for at fastlægge, hvorfor vi deltager på en bestemt messe, og hvad vores mål med deltagelsen er. Efterfølgende skriver vi det ned, så vi alle er enige om, hvilken vej vi går. Derefter begynder vi at tale om, hvordan standen skal se ud," forklarer hun.

Hun understregede, at succes ikke bør være subjektiv, men funderet på data, og betonede vigtigheden af at fastsætte Key Performance Indicators (KPI'er) for at måle effektiviteten.

Få hele virksomheden aktiveret

Et andet centralt budskab fra arrangementet var opfordringen til at tage en holistisk tilgang og inddrage hele virksomheden i messens succes, frem for at lægge alt arbejdet over på marketingafdelingen, og derefter overlade messen til salgsafdelingen.

”Det er ikke et afdelingsspecifikt anliggende at skabe succes på en messe, det er en virksomhedsopgave. Marketing knokler for at få messerne op at stå, men hvis sælger ikke griber bolden, bliver det ingen succes. Derfor bør messer ses som et fælles ansvar for hele virksomheden i overensstemmelse med de overordnede forretningsmål,” lyder det fra Maria Aagaard, der forklarer, at standpersonalet kan være drevet af personlige interesser frem for virksomhedens, da messer kan ses som genveje til salgsmål.

”Standpersonalet, der ofte er sælgere, kan være drevet af egne interesser frem for virksomhedens, fordi det kan være en platform, hvorfra man som sælger kan få vinget opgaver af på et par dage, som ellers kan tage flere måneder. Men det er ikke nødvendigvis derfor, virksomheden har valgt at deltage på messen.”

Maria Aagaard belyste også vigtigheden af at optimere kommunikationsmuligheder før, under og efter messen: "Som vi alle ved, kræver messer betydelige ressourcer - både tids- og pengemæssigt. Derfor er det afgørende at optimere denne kanal til fulde, og tilpasse den strategisk med forretningsmål," bemærker Maria, der argumenterede for at betragte messer som en integreret del af større markedsføringskampagner frem for isolerede begivenheder.

Det afholdte Kickoff arrangement var første af to arrangementer, som NutriFair holder for deres udstillere, for sammen at varme op til messen i januar 2025. Det næste arrangement er NutriFairs pre-event i december.